Methodisch aan de slag met mediawijsheid in de zorg? 10 tips om van start te gaan.

imagesCAOLH9XSEr zijn voor hulpverleners genoeg redenen om niets te ondernemen met het thema Mediawijsheid; geen tijd, te druk, we hebben wel andere problemen, als er tijd over is, staat niet in het jaarplan, geen geld, we moeten al zoveel, weer wat erbij, eerst even pillen delen, conflicten sussen, protocollen lezen, lijsten aftekenen, gesprekken voeren, bellen, afspraken plannen, naar de rechtbank, voogden mailen, helpen afwassen, overdragen. Begrijpelijk en precies de redenen waarom je inderdaad lastig even tijd hebt om iets te lezen over Mediawijsheid. Straks bij de koffie misschien….

……want bij de koffie is er vast even tijd om wat te lezen over mediawijsheid in de zorg. Gewoon 10 stappen om een beetje hulp te krijgen bij het methodisch starten met mediawijsheid in jouw team of afdeling.

1Zorg dat je op de hoogte bent van de missie en visie van de organisatie waar je voor werkt, het sociale media beleid, de werkmethodieken van je locatie, het jaarplan en plan een gesprek met je zorgmanager over het thema Mediawijsheid. Stem met elkaar af wat de wensen zijn van het team en de cliënten. Weet welke speelruimte er is om aan de slag te gaan.

2Verdiep je in nieuwe digitale ontwikkelingen. Bepaal of en hoe deze van invloed zijn op het leven van je cliënten. Welke veranderingen brengt dit met zich mee in zijn of haar leven? Help waar nodig je cliënten bij het aanmaken van accounts en laat zien hoe het werkt. Organiseer een thema avond over internet en de veranderingen.

3Beschouw het aanleren van digitale vaardigheden als opvoedtaak. Wees je bewust van jouw rol daarin als begeleider. Plaats in overleg met de gedragsdeskundige de competentieontwikkeling onder een bepaald leefgebied in het zorgplan van de cliënt. Bespreek of cliënten leerdoelen hebben bij dit thema.

4Stel open kritische vragen aan je collega’s, teamleider en cliënten als het gaat om kennis, privacy, en veiligheid van jou, jullie team en de cliënten. Houdt elkaar scherp op online gedrag. Maak afspraken over wat wenselijk is voor het team en de cliënten.

*vergeet je koffie niet!

5Wijs cliënten op betrouwbare websites voor informatie, leer je cliënten dat er verschil zit tussen feiten en meningen die je op het internet leest. Maak hen bewust hiervan. Laat verschillende positieve en negatieve voorbeelden zien van websites. Besteed aandacht aan sites met reclame en laat zien waar wel of niet op te klikken.

6Ken de apparaten die er aanwezig zijn op je werkvloer, zoek uit hoe ze werken en stimuleer anderen deze ook te gebruiken. Probeer collega’s enthousiast te krijgen over de middelen. Laat zien wat er mee kan en hoe leuk dit kan zijn. Zoek een collega die deze taak op zich neemt.

7Maak tijdens je werk actief gebruik van de technische middelen die tot jullie beschikking staan. Communiceer via verschillende kanalen met jullie cliënten en collega’s. Zorg voor vernieuwing in het zorgaanbod, stem het af op de hulpvraag van de cliënten.

8Zoek informatie intern of extern online op en deel dit met collega’s. Verwijs collega’s en cliënten naar het internet voor hulp en kennis over een bepaald onderwerp. Zorg dat je weet op welk platform er wat te halen is.

9Bepaal samen welke doelen je hebt op sociale media. Open een account op 1 of meerdere sociale media kanalen. Maak je daar bereikbaar voor cliënten als team. Laat mooie ontwikkelingen zien van jouw team of samenwerking met anderen. Beantwoord vragen en ga op gepaste wijze online of offline het gesprek aan bij kritische reacties.

10Veranker mediawijsheid in je zorgaanbod. Verwerk in de individuele zorgplannen de communicatiemogelijkheden en beperkingen van cliënten. Maak afspraken met cliënten over hoe zij bereikbaar zijn en via welke kanalen zij contact kunnen onderhouden met jullie als team. Geef in vergaderingen ruimte om online mogelijkheden en knelpunten te bespreken.

Download de bovenstaande informatie in PDF formaat hier methodisch mediawijsheid door deTweetFabriek

methodisch mediawijsheid

Behoefte aan meer hulp of coaching bij het starten met Mediawijsheid in jouw team? Overweeg dan eens bij stap 1 samen met je zorgmanager of het voor jullie zinvol is om een teamtraining te doen bij DeTweetFabriek.

Meer lezen over Mediawijsheid in de zorg en alle info over de teamtraining?

[Niet citeren of overnemen zonder bron- en auteursvermelding]

Al je vragen kun je mailen naar detweetfabriek@live.nl

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s